تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/21 - 11:58
کد خبر: 516076

بررسی چالش بازگشت اساتید به دانشگاه‌ها؛

چالش بازگشت اساتید اخراجی/ آیا استاد اخراجی داریم؟

چالش بازگشت اساتید اخراجی/ آیا استاد اخراجی داریم؟

پس از سخنان رئیس جمهور مبنی بر بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نامه‌ای به وزیر علوم مدعی شد هیچ استادی از این دانشگاه اخراج نشده است.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود پزشکیان چندی پیش در آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع پرچالش اخراج اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد و از وزیر جدید خواستار بازگشت همه اساتید اخراجی شد. وی در این راستا اظهار داشت: حل مشکل کشور توسط دانشمندان و اهالی علم انجام می‌شود ولی این نکته مهم است که باید این نخبگان را طوری تربیت کنیم که علم‌شان را برای حل مسائل کشور بکار بگیرند. هیچ مشکلی وجود ندارد که راه‌هل علمی نداشته باشد، مشکل ما این است که یا آن راه را نمی‌دانیم، یا علمش را ندانیم یا اینکه نمی‌خواهیم آن مساله را حل کنیم.

لزوم بازگشت اساتید اخراجی

رئیس جمهور اظهار داشت: من به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش گفته ام؛ اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند. دانشجو که اعتراض دارد، همه باید جواب او را بدهند، یا حرف او حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنیم. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد؛ دانشجو کسی است که فردای کشور ماست و باید بتواند سؤال کند.

پزشکیان گفت: کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر انقلاب به آن تأکید دارند به این معنی است که بتوانیم آزادانه حرف بزنیم و طرف مقابل اگر منطق دارد، جواب بدهد و اگر منطق ندارد، منطق من را بپذیرد. می‌شود دانشجو را هدایت و توجیه کرد و اگر حق با اوست، این من هستم که باید خودم را اصلاح کنم نه‌اینکه او را کنار بزنم.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات این است که تصور می‌کنیم مثلاً چون پزشک و در رشته خودم نخبه هستم، یعنی در همه چیز می‌توانم نظر بدهم؛ در حالی که باید این را بدانم که کجا می‌توانم نظر قاطع بدانم و کجا باید از کارشناسان استفاده کنم. می‌گویند جامعه به من امید بسته و ما به دانشگاه و دانشگاهیان دل‌بسته‌ایم. اگر دانشگاه و دانشمندان و کسانی که می‌توانند برای ما کاری کنند؛ وحدت و انسجام در حرف حق دعوا ندارد؛ هر حرف حقی که شواهد محکم داشته باشد، می‌پذیرم و به آن عمل خواهم کرد.

واکنش رئیس دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در نامه به دکتر حسین سیمائی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک مجدد انتخاب ایشان به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ نوشت: «پیرو فرمایشات اخیر رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان در مراسم تودیع و معارفه در خصوص اساتید اخراجی و توجه به نظرات و دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان به استحضار می‌رساند که در این دوره سه ساله مدیریت دانشگاه تهران نه تنها هیچ استاد و دانشجویی اخراج نشده است، بلکه برای اساتید و دانشجویان از طریق ایجاد خانه گفتگو، جلسات مناظره با حضور همه طیف‌های فکری و سیاسی، کرسی‌های آزاداندیشی، تجمعات قانونی و برنامه‌های تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران در یک فضای علمی و کارشناسانه، امکاناتی فراهم گردید تا بتوانند دیدگاه‌ها و نقدهای خود را در یک فضای باز سیاسی و اجتماعی مطرح کنند. لیست‌های موسوم به اساتید اخراجی که در فضای مجازی منتشر شده، فاقد اعتبار است؛ به گونه‌ای که برخی از این اساتید سال‌هاست که بدرود حیات گفته‌اند و برخی نیز در دوره مدیریت گذشته بازنشسته شده‌اند.»

دکتر مقیمی در ادامه آورده است: «به‌کارگیری مدیران از طیف‌های سیاسی مختلف و انتصاب مدیران با اتکا به استمزاج واقعی از تمامی ذی‌نفعان دانشگاه (اساتید، کارکنان و دانشجویان) و به دور از دموکراسی‌های نمایشی و دروغین، و تلاش بی‌وقفه مدیریت دانشگاه در زمینه ارتقای سطح رفاه تمامی ذی‌نفعان دانشگاه و حفظ کرامت انسانی از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره مدیریت دانشگاه تهران است که کاملاً منطبق با تأکیدات جناب آقای دکتر پزشکیان و دولت وفاق ملی است.»

ارتقای رتبه دانشگاه تهران در بیشتر نظام‌های رتبه‌بندی جهانی

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر این نامه، از ارتقای رتبه دانشگاه تهران در اکثریت نظام‌های رتبه‌بندی جهانی، توسعه زیرساخت‌های دانشگاه، توجه به مهارت‌ورزی دانشجویان، طراحی و بازنگری رشته‌های علمی و دروس، راه‌اندازی دانشکده‌ها و نهادهای علمی جدید بر اساس تقاضامحوری، حمایت ویژه از پژوهشگران و فعالیت‌های پژوهشی، ارتقای رفاه دانشجویان در ساخت و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی مجردی و متاهلی، توسعه و ارتقای وضعیت تغذیه، برنامه‌ها و اماکن ورزشی دانشجویان، تقویت انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی، تلاش‌ها برای توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش خدمات فناوری‌های دیجیتال، افزایش چشمگیر واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و… را از جمله اقدامات دوره سه ساله مدیریت جاری دانشگاه تهران نام برد که در کتاب گزارش عملکرد توضیح داده شده است.

مقرر بود دانشگاه تهران از تصمیمات سیاسی خارج از دانشگاه مصون باشد

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر حفظ استقلال دانشگاه، خاطرنشان کرد: «یکی از توافقاتی که با دانشمند فرهیخته جناب آقای دکتر زلفی‌گل حاصل شده بود و تا پایان دوره وزارت ایشان همچنان استمرار داشت، این بود که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور از تصمیمات سیاسی خارج از دانشگاه مصون باشد و هیچ مرجع و نهادی حتی مقامات عالی دولت، دخالتی در امور دانشگاه تهران نداشته باشند.

خوشبختانه این امر مهم به عنوان یکی از وجوه تمایز این دوره مدیریت دانشگاه در مقایسه با سایر ادوار، جامه عمل پوشانده شد و در موارد معدودی که دخالت‌هایی در حال شکل‌گیری بود با حمایت وزیر محترم سابق علوم و رئیس‌جمهور شهید به شدت مقابله شد و دانشگاه تهران به شکل واقعی به صورت مستقل و به دور از سیاسی‌کاری اداره شد؛ به گونه‌ای که این امر زبانزد عام و خاص است. انتظار می‌رود که استقلال دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه تهران از تصمیمات سیاسی که مورد تاکید رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان است همانند رویه‌ای که در این دوره مدیریت دانشگاه تهران محقق گردید، ادامه پیدا کند.»

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ منفی پرافتخارترین سرمربی ایران به استقلال
شایعه یک رسانه اصلاح‌طلب در مورد طیب‌نیا
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان سرآمد دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند
گسترده شدن چتر استفاده از تسهیلات استعداد درخشان
کلید نهایی آزمون‌های دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی اعلام شد
پزشکیان خواستار برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی شد
اکران ۵ فیلم جدید در سینما‌ها
تشریح کارکردهای پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور
آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی ۳۰ شهریور برگزار می شود
امکان دسترسی دانشگاه علم و صنعت به هوش مصنوعی «اسکوپوس» فراهم شد
اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی‌رود
انتخاب رشته ۵۴۳ هزار نفر در کنکور/ فرصت انتخاب رشته تمدید نمی‌شود
دربی ۱۰۴؛ شاید در ورزشگاه تختی تهران
زمان واریز حقوق شهریورماه بازنشستگان
پزشکیان با زبان کُردی پاسخ خبرنگاران اقلیم کردستان را داد +فیلم
بازگشت یک بازیکن دیگر به استقلال
پزشکیان پیام ویژه رهبر انقلاب را به نخست وزیر عراق رساند
توضیحات مهم قوه قضاییه درباره تشابه اسمی دو پرونده رمز ارز
ملی پوش کشتی ایران رباط صلیبی پاره کرد
ایران، دولت و مقامات آمریکا را به پرداخت ۴میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار محکوم کرد + جزئیات حکم
فرمانده کل سپاه: مرزها باید در امنیت باشد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top